Het college van B&W heeft besloten tot uitbreiding van betaald parkeren in een groter gebied rond het centrum. In vrijwel de hele Wilhelminaparkbuurt kan vanaf 1 februari 2025 alleen met een vergunning worden geparkeerd. De Professor Lorentzlaan valt vooralsnog buiten het nieuwe parkeerregime.

De gemeente wil minder auto’s op de openbare weg. Woonwijken mogen niet langer belast worden met auto’s die er niets te zoeken hebben, stelt de gemeente in de Mobiliteitsvisie en het Parkeerbeleidsplan 2024-2028 (https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR716407/1).

Daartoe dienen de parkeergarages in het centrum, die voldoende plaats bieden en waarvoor een dagtarief van 6 euro geldt. Voor bezoekers van het centrum aantrekkelijk om daar hun auto te stallen: laag parkeertarief en dicht bij de winkels. Zo worden omliggende woonwijken ontlast.

Al tientallen jaren kent een deel van de Wilhelminaparkbuurt een vergunningstelsel. Dit systeem functioneert goed en zorgt ervoor dat bewoners vrijwel altijd dicht bij hun woning kunnen parkeren. In een ander deel van onze buurt kan tot op heden vrij worden geparkeerd. In de praktijk zijn het vooral ondernemers, winkelpersoneel en bezoekers van het centrum voor wie gratis parkeren in onze buurt aantrekkelijk is. Voor bewoners en hun gasten betekent dat vaak dat een parkeerplaats ver te zoeken is.

Toenemende parkeerdruk

Bewoners van de Prins Hendriklaan hebben het probleem van toenemende parkeerdruk en parkeeroverlast herhaaldelijk aan de orde gesteld bij de gemeente. Ze dringen aan op maatregelen, zoals invoering van betaald parkeren. Het gratis parkeren zorgt voor veel zoekverkeer. Bovendien wordt vaak midden op straat en op hoeken geparkeerd met als gevolg gevaarlijke situaties voor fietsers.

De Verkeerscommissie van onze buurtvereniging pleit al langer voor een systeem om ongewenst verkeer uit onze woonwijk te weren. Dat is ook het beleid van de gemeente. De wens van een ruime meerderheid van bewoners uit de Prins Hendriklaan om hier betaald parkeren in te voeren is heel begrijpelijk. Tegelijk wijst de Verkeerscommissie op de mogelijkheid van het zogenaamde waterbedeffect. Betaald parkeren in één laan betekent parkeeroverlast voor andere lanen of straten. Om dat te voorkomen hebben wij altijd gepleit voor een integrale aanpak. Dat de gemeente nu kiest voor uitbreiding van betaald parkeren in meer dan één laan vinden wij als bestuur van de buurtvereniging verstandig.

Bezoekersregeling

Toch zijn er ook nog vragen. Bijvoorbeeld rond de bezoekersregeling. De gemeente moet duidelijk communiceren wat de mogelijkheden zijn voor bewoners om hun bezoek dat met de auto komt te faciliteren. Alleen is niet voor iedereen duidelijk hoe dat systeem werkt. Een heldere uitleg met informatie over tarieven en tijdvakken voorkomt veel vragen.

Voor de Prins Hendriklaan geldt een uitzondering. Daar kun je in het nieuwe systeem wel op basis van een uurtarief parkeren met als maximum € 10,– per dag. Uiteraard moeten de tarieven in de parkeergarages blijvend aantrekkelijk en dus lager zijn (€ 6,– per dag). Ter vergelijking: een dagkaart elders in het vergunningengebied kost € 20,–. Volgens de gemeente is deze uitzondering opgenomen in het parkeerplan op verzoek van instellingen en bedrijven in de Wilhelminaparkbuurt.

Bewoners op de Prins Hendriklaan zijn blij met de aanpassingen, maar vrezen dat parkeren in hun laan ook na invoering van het betaald parkeren nog altijd veel ongewenst verkeer aantrekt. Wij vragen de gemeente deze ontwikkeling zorgvuldig te monitoren en zo nodig aanvullende maatregelen te treffen.

Snelle(re) evaluatie

Het nieuwe parkeerregime in de Wilhelminaparkbuurt wordt over een jaar geëvalueerd. Wij pleiten ervoor om ten aanzien van de Professor Lorentzlaan en de Prins Hendriklaan al na drie maanden in gemeenschappelijk overleg te beoordelen of het parkeerplan de beoogde effecten heeft. Zo niet, dan is bijsturing gewenst.

Uitbreiding van het parkeerregime in onze Wilhelminaparkbuurt zal bij sommige bewoners vraagtekens oproepen. Toch benadrukken wij om niet alleen te kijken naar het eigen belang (of de eigen laan), maar oog te hebben voor het buurtbelang. En daarvoor zetten wij ons als buurtvereniging ‘Rond het Wilhelminapark’ in. Wij willen een veilige, leefbare, groene en toegankelijke woonwijk zijn. Voor nu en in de toekomst.

 

Bestuur buurtvereniging ‘Rond het Wilhelminapark’

Voor meer informatie: www.zeist.nl/betaaldparkeren

Over tarieven voor parkeervergunning en bezoekersregeling: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR716407/1

Nieuwsbode 20 oktober 2024: www.denieuwsbode.nl/lokaal/verkeer-en-vervoer/1085863/meer-betaald-parkeren-rondom-centrum