Of er sprake zal zijn van uitbreiding van betaald parkeren in de Wilhelminaparkbuurt ligt nu op het bordje van het college van B&W. Dat beslist hierover na de zomervakantie. Het adviespanel, dat bestond uit bewoners van verschillende lanen, is in april niet tot een eensluidend oordeel gekomen over hoe de parkeerdruk in onze buurt het beste kan worden aangepakt. Over de vraag of uitbreiding van betaald parkeren dé oplossing is wordt verschillend gedacht. Bewoners van de Prins Hendriklaan klagen al jaren over parkeeroverlast en dringen aan op maatregelen, zoals betaald parkeren. Uitbreiding van het gebied met een parkeervergunning in alleen de Prins Hendriklaan zal de druk op andere lanen juist verhogen. Daarom vindt het adviespanel dat als het betaald parkeren in onze buurt wordt uitgebreid er een groter gebied onder dit nieuwe parkeerregime moet vallen.

Rol Verkeerscommissie

De Verkeerscommissie houdt zich met het thema parkeren al lange tijd bezig. De commissie erkent het probleem: er parkeren te veel (vracht)auto’s in onze wijk die er niet thuishoren. Bezoekers van het centrum mijden parkeergarages en parkeren hun auto gratis in onze buurt. Ondernemers en winkelpersoneel doen massaal hetzelfde. Werkbussen en aanhangers houden vaak langere tijd parkeerplaatsen bezet, die bestemd zijn voor bewoners en hun eventuele bezoek. Dat levert een toenemende parkeerdruk op, die ongewenst is. Het mobiliteitsbeleid van de gemeente zegt het blik op de openbare weg te willen beperken. Een opvatting die wij als commissie onderschrijven. Wij pleiten ervoor om verkeer dat niets in onze wijk te zoeken heeft te weren. De gemeente constateert met ons dat de parkeergarages in het centrum voldoende plek bieden aan auto’s die nu onze woonbuurt belasten en zorgen voor veel zoekverkeer en onveilige situaties voor fietsers.

Emotie rond parkeren

Verkeer en parkeren roept altijd veel emotie op. Dat merken wij nu ook weer. Toch is het goed om vast te stellen dat een groot deel van onze buurt al decennialang een systeem van vergunning parkeren kent. Dat werkt uitstekend en daar heeft nog nooit iemand over geklaagd. Uitbreiding van het gebied roept vragen op, vooral van bewoners uit lanen waar nu geen parkeerdruk wordt ervaren. Dat is heel begrijpelijk. De Verkeerscommissie bepleit al geruime tijd een integraal parkeerbeleidsplan voor onze hele wijk. Invoering van betaald parkeren in een laan betekent onherroepelijk dat andere lanen meer ongewenst parkeerverkeer zullen ervaren. En dat willen wij voorkomen.

Invoering in fasen

Wij kunnen ons als Verkeerscommissie ook een gefaseerde invoering van betaald parkeren voorstellen. Zoals nu al bleek tijdens de gesprekken in het adviespanel, dat de Lorentzlaan voorlopig nog even wil afzien van betaald parkeren. Wat het college van B&W ook in september besluit, over een jaar of – indien nodig – eerder wordt het eventuele nieuwe parkeerregime geëvalueerd en zullen desgewenst aanvullende maatregelen worden genomen om onze buurt leefbaar, veilig en bereikbaar voor de eigen bewoners te houden.

Verkeerscommissie buurtvereniging ‘Rond het Wilhelminapark’

Hieronder vindt u het definitieve advies ‘Adviespanel Prins Hendriklaan en omgeving’, dat onlangs door de gemeente is uitgebracht.